Proiect
LEGEA
PROTEJĂRII MONUMENTELOR ISTORICE
În scopul asigurării condiţiilor optime pentru promovarea monumentelor
istorice în calitatea lor de moştenire culturală şi mărturie identitară a
ţării, integrării monumentelor istorice în politicile culturale, educaţionale,
de dezvoltare urbanistică şi de amenajare a teritoriului, asigurării unui cadru
juridic naţional adecvat pentru protejarea acestui tip de monumente, ajustat la
prevederile convenţiilor, cartelor şi recomandărilor UNESCO/ICOMOS şi ale
Consiliului Europei referitoare la domeniul patrimoniului cultural,
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
CAPITOLUL I. Dispoziţii generale
Articolul
1. Obiectul prezentei legi
(1) Prezenta lege reglementează regimul juridic
general al monumentelor istorice.
(2) Obiectul prezentei legi îl constituie crearea
condiţiilor pentru eficientizarea funcţiilor politice, organizaţionale,
culturale, economice şi educaţionale ale statului în domeniul documentării,
întreţinerii, conservării/restaurării, punerii în valoare a monumentelor
istorice, utilizării lor moderne, astfel ca acestora să li se asigure un rol
important în dezvoltarea culturii, artei, ştiinţei şi educaţiei, în menţinerea
tradiţiilor şi identităţii culturale, în educarea patriotismului, contribuind
astfel la promovarea dezvoltării durabile şi democratice a societăţii.
(3) Întreţinerea de către stat a monumentelor istorice
include activităţi, măsuri şi decizii prin care instituțiile şi organismele cu
atribuții în domeniul protejării monumentelor, în conformitate cu necesităţile
societăţii, promovează și susțin protecţia, conservarea/restaurarea și
utilizarea adecvată a monumentelor istorice de către societate. Alte instituții
şi organizaţii guvernamentale cooperează, în limita competenţelor, cu
instituțiile şi organismele cu atribuții în domeniul protejării monumentelor,
contribuind la atingerea acestor obiective.
Articolul
2. Monumentele istorice
(1) Monumentele istorice reprezintă un gen distinct de
bunuri imobile de patrimoniu cultural situate suprateran, subteran şi
subacvatic, mărturii din punct de vedere istoric, arhitectural, urbanistic,
arheologic, artistic, etnografic, religios, social, ştiinţific şi/sau tehnic a
epocilor şi civilizaţiilor trecute, care se împart în următoarele categorii:
a) monument – construcţie/structură, împreună cu: terenul
aferent istoric constituit, construcțiile auxiliare, instalaţiile, componentele
artistice, elementele de tâmplărie, feronerie, sculptură şi de mobilare
interioară sau exterioară care fac parte integrantă din acestea, precum şi
lucrări artistice comemorative: funerare şi de for public;
b) ansamblu - grup de construcţii/structuri urbane sau
rurale, împreună cu terenul/terenurile aferente istoric constituite,
caracterizat prin unitate morfologică, juridică sau funcţională (edificii şi
structuri fortificate, palatine, rezidenţiale, sociale, administrative,
comerciale, industriale, ştiinţifice, educaţionale, eclesiastice - complexe
bisericeşti, mănăstiri etc.; opere ale arhitecturii peisajere şi ale artei
grădinii - scuaruri, grădini, parcuri; necropole), împreună cu
terenul/teritoriul aferent istoric constituit;
c) sit
– teritoriu, cuprinzând
creaţii umane situate într-un cadru construit sau natural, inclusiv: centre
istorice ale localităţilor sau fragmente/zone de structură urbană istorică
(situri construite); locuri ale memoriei istorice/culturale: peisaje culturale
şi naturale, locuri legate de evenimente istorice sau culturale semnificative,
de viaţa unor personalităţi remarcabile etc.
(2) Monumentele istorice pot fi bunuri imobile
păstrate integral, păstrate fragmentar sau în stare de ruină.
Articolul
3. Termeni de referință
În sensul prezentei legi următoarele noțiuni semnifică:
protejare - ansamblu de masuri cu caracter ştiinţific,
juridic, administrativ, financiar, fiscal şi tehnic, menit să asigure
identificarea, cercetarea, inventarierea, clasarea, stabilirea zonei de
protecţie, evidenţa, paza şi întreţinerea, proiectarea și operarea
intervențiilor, prevenirea distrugerii/degradării/mutilării, consolidarea,
conservarea/restaurarea, punerea în valoare a monumentelor istorice,
protecția/regenerarea mediului lor istorico-arhitectural, integrarea
monumentelor istorice în viața social-economică şi culturală a colectivităţilor
locale etc.
intervenţii – totalitatea lucrărilor operate asupra
monumentelor istorice, altele decât activităţile de demolare şi distrugere
(lucrări de conservare, reparaţie, restaurare sau de reabilitare operate asupra
monumentelor şi ansamblurilor, inclusiv cele de esenţă regenerativă operate
asupra siturilor).
întreţinere – lucrări continue/ciclice, non-distructive,
limitate ca suprafaţă şi volum, operate în baza monitorizării şi inspectării
periodice a monumentelor, cu respectarea valorii de monument a materialului şi
a caracterului original al structurii protejate, pentru prevenirea degradărilor
sau pentru prevenirea extinderii degradărilor deja apărute: curăţări
non-distructive; lucrări minore de reparare şi refinisare, de înlocuire a
materialelor deteriorate sau distruse (în caz de constatare a impractibilităţii
menţinerii acestora) etc.
reparaţie – complex de lucrări (cercetare ştiinţifică,
proiectare şi operare a intervenţiilor proiectate) efectuat în scopul
menţinerii imobilului protejat în stare de exploatare, fără modificarea
caracteristicilor lui istorice.
conservare – complex de lucrări (cercetare ştiinţifică,
proiectare şi operare a intervenţiilor proiectate) efectuat în scopul
prevenirii înrăutăţirii stării monumentului istoric sau de remediere a unei
înrăutăţiri deja produse, inclusiv prin lucrări de consolidare (cu caracter
temporar sau de durată), fără modificarea caracteristicilor arhitecturale şi
structurale ale monumentului constatate la momentul clasării.
restaurare – complex de lucrări (cercetare ştiinţifică,
proiectare şi operare a intervenţiilor proiectate) efectuat în scopul punerii
în valoare, păstrării şi fortificării valorii istorico-culturale a imobilului
protejat, inclusiv prin restabilirea integrităţii fizice şi funcţionale a
acestuia, inclusiv prin remedierea unor modificări/alterări suferite în timp.
reabilitare – complex de lucrări (cercetare ştiinţifică,
proiectare şi operare a intervenţiilor proiectate), care comportă un caracter
neinvaziv, efectuat în scopul adaptării imobilului protejat la necesităţile
moderne rezidenţiale sau de exploatare (instalare încălzire, canalizare,
electricitate etc.), care nu depăşesc strictul necesar şi nu afectează imaginea
autentică şi valoarea istorico-culturală a monumentului istoric, incluzând
efectuarea lucrărilor necesare de conservare/restaurare a bunului de patrimoniu
cultural.
punere
în valoare – identificarea şi
scoaterea în evidenţă a caracteristicilor istorico-culturale ale bunului
protejat în rezultatul operării unor lucrări de conservare/restaurare sau
reabilitare etc., inclusiv prin amenajarea terenului aferent, atribuirea
acestui bun a unei funcţiuni adecvate, precum şi marcarea lui prin însemn
distinctiv și plăcuţă cu inscripţie informativă.
sit
construit – monument istoric
de categoria sit, constituit din totalitatea clădirilor /construcţiilor şi
spaţiilor deschise (străzi, pieţe, grădini, scuaruri etc.) cuprinse în cadrul
centrului istoric al unei localități sau în cadrul unui fragment de structură
urbană istorică, unde sunt stabilite reguli specifice de amenajare şi
construire în scopul asigurării perpetuării/regenerării caracteristicilor
fundamentale ale mediului lor istorico-arhitectural şi fortificării
autenticităţii/integrităţii sitului, asigurându-se, în acest context,
interacţiunea armonioasă/organică între vechi şi nou. Între limitele acestui
tip de sit pot să existe sau pot să nu existe monumente istorice de categoria monument
sau ansamblu.
mediu
istorico-arhitectural – mediul istoric constitutiv, spaţial şi
volumetric, al unui sit construit sau al zonei de protecţie a monumentelor
istorice situate în localităţi, dispunând de următoarele caracteristici
fundamentale: trama stradală și parametrii ei; parcelarea istorică a sitului;
raportul/relaţia între spaţiile libere, construite şi verzi ale sitului;
grădinile, scuarurile, pieţele şi piaţetele; fondul construit istoric; mod de amplasare
a clădirilor în cadrul parcelelor şi cartierelor; structura volumetrică, forma,
regimul de înălţime, exteriorul specific al clădirilor şi construcţiilor
(caracterizate prin scară, amprenta la sol, structură volumetrică, structură
compoziţională a faţadelor (raportul gol-plin, stilistică etc.), tipologie
tâmplărie, materiale de construcţie, cromatică etc.).
regenerare
a mediului istorico-arhitectural
– activităţi de intervenţie constructivă asupra/ în cadrul unui sit protejat,
fără schimbarea/modificarea caracteristicilor fundamentale ale acestuia, bazate
pe continuitate şi integrare armonioasă/organică în acest mediu, pe
subordonare, pe îmbogăţirea acestui mediu sau, în cazul unor spații/fragmente
distruse ale sitului – activități de reconstituire prin construcție nouă a caracteristicilor
fundamentale ale mediului istoric-arhitectural. În caz de prezenţă aici a unor
construcţii/amenajări care afectează negativ mediul istorico-arhitectural prin
caracteristici care se disociază acestuia, regenerarea constă în intervenții de
înlăturare a acestor construcţii/amenajări sau de aducere a parametrilor
acestora în concordanță cu caracteristicile mediul istorico-arhitectural, sau
activități de izolare a impactului negativ cauzat de ele.
terenul
monumentului istoric – teren/
suprafață de pământ pe care este amplasat bunul de patrimoniu cultural, parte
integrantă indispensabilă a respectivului bun cultural, legat de acesta din
punct de vedere istoric și funcțional. Hotarele terenului monumentului istoric
coincid, de regulă, cu limitele parcelei/parcelelor istorice ale bunurilor
respective. Terenul monumentului istoric conţine edificii/ construcţii,
inclusiv auxiliare/ amenajări (acestea formând componenta construită a bunului
cultural protejat), spaţii deschise/verzi și/sau acvatice, precum şi stratul
cultural-arheologic, situat subteran.
zonă
de protecţie - suprafaţă de
teren calculată de la limita exterioară a terenului istoric aferent
monumentului, respectiv, de la limita exterioară a teritoriului unui sit, de
jur împrejurul acestui teren sau sit, unde sunt stabilite reguli specifice de
amenajare, de intervenţie la imobilele existente şi/sau de intervenţie prin
construcţii noi, menite a asigura siguranța fizică a monumentului, protecția
față de factorii de poluare, păstrarea, perpetuarea şi/sau, după caz,
regenerarea mediului lui istorico-arhitectural sau natural, precum și
integritatea percepţiei monumentului dinspre principalele direcții de acces
vizual.
zonă
unificată de protecţie –
suprafaţă de teren formată din suprafețele a două sau mai multe zone de
protecție distincte, în caz de intersecție/suprapunere parțială a acestora.
autenticitate
- a) pentru categoria monument
şi ansamblu: capacitatea lor şi a părţilor lor constitutive de a reprezenta
prin elementele caracteristice/definitorii (zidărie, structură portantă,
tencuieli, elemente decorative, elemente de tâmplărie (uşi, ferestre etc.), de
feronerie, de mobilier fix intern, acoperiş, zid de incintă, porți etc.)
epoca/epocile în care au fost edificate; b) pentru categoria sit construit:
capacitatea elementelor mediului construit de a reprezenta prin vechimea lor
epoca/epocile de edificare/constituire a sitului, iar în cazul construcțiilor
noi de aici, capacitatea acestora de a se integra prin caracteristicile lor
generale (formă, volumetrie, structură compoziţională, regim de înălţime,
stilistică, materiale utilizate etc.) caracteristicilor generale ale mediului
istorico-arhitectural al sitului.
Articolul
4. Protejarea monumentelor
istorice
(1) Statul garantează şi asigură protejarea
monumentelor istorice în condiţiile stabilite prin prezenta lege.
(2) Monumentele istorice fac parte integrantă din
patrimoniul cultural naţional şi sunt protejate în calitate de mărturii ale
istoriei şi culturii, de factor identitar şi/sau ambiental. Calităţile
estetice, funcţionale, materiale etc. ale monumentelor istorice sunt subsidiare
calităţii lor de mărturii ale istoriei.
(3) Protejarea monumentelor istorice este parte
componentă a strategiilor de dezvoltare durabilă economico-socială, culturală,
turistică, urbanistică şi de amenajare a teritoriului, la nivel naţional şi
local. Pentru asigurarea protejării li istorice se elaborează programe
specializate de stat, inclusiv programe ale autorităţilor publice locale de
nivelul II și UTA Găgăuzia, privind păstrarea, conservarea/restaurarea,
utilizarea şi popularizarea monumentelor istorice.
(4) Monumentele istorice sunt protejate în baza unor
reguli unice, indiferent de grupa de clasare, regimul de proprietate sau de
starea lor de conservare.
(5) Activităţile şi măsurile de protejare a
monumentelor istorice se realizează în interes public. În condiţiile prezentei
legi, protejarea monumentelor istorice constituie cauză de utilitate publică.
(6) Monumentele istorice şi zonele lor de protecţie
definite potrivit legii, se includ în planurile de amenajare a teritoriului
naţional, ale unităţilor administrativ-teritoriale şi în planurile urbanistice
ale localităţilor.
(7) Pentru asigurarea calităţii intervenţiilor în
cadrul monumentelor istorice şi în zonele lor de protecţie, aceste intervenţii
se realizează/execută exclusiv în bază de documentaţie de proiect elaborată de
proiectanți (arhitecţi, ingineri) acreditaţi, specializaţi în domeniul
patrimoniului cultural, doar de către operatori economici acreditați,
specializaţi în domeniul intervențiilor la bunuri de patrimoniu cultural.
(8) Demolarea/distrugerea parțială sau totală,
degradarea, inclusiv prin abandonare și lipsire de întreținere, mutilarea
(schimbarea arbitrară a caracteristicilor interioare şi exterioare) a
monumentelor istorice şi a părţilor lor componente este interzisă. În caz de
demolare a unui imobil cu statut de monument istoric sau a unei părți
componente a acestuia, oficiile cadastrale teritoriale nu vor înregistra pe
terenul monumentului istoric alte imobile decât imobilul
reconstituit/restabilit în parametrii fizici exteriori și interiori de până la
demolare.
(9) Asupra monumentelor istorice se pot aplica
servituţi de utilitate publică. Aplicarea de servituţi care au drept consecinţă
acțiunile prevăzute la alin. (8) este interzisă.
(10) Paza, întreţinerea, consolidarea, conservarea,
restaurarea şi punerea în valoare a monumentelor istorice revin, după caz,
proprietarilor sau titularilor altor drepturi reale asupra acestora.
(11) Restabilirea/reconstituirea întocmai a bunurilor
cu statut de monument demolate, aducerea la situaţia iniţială a monumentelor
istorice (inclusiv a terenului aferent) şi/sau a zonei lor de protecţie asupra
cărora s-a intervenit fără obţinerea prealabilă a aprobărilor legale, urmează a
fi realizată din contul persoanelor juridice sau fizice care au iniţiat,
finanţat şi executat lucrările ilegale asupra monumentului sau a zonei lui de
protecţie, în bază de documentaţie de proiect avizată pozitiv de autoritatea
publică centrală responsabilă de domeniul protejării monumentelor istorice.
(12) Schimbarea/modificarea adresei monumentelor
istorice de grupa A se confirmă prin hotărâre de Parlament, prin introducerea
modificărilor respective în registrul național de evidență a monumentelor
istorice. Schimbarea/modificarea adresei monumentelor istorice de grupa B se
confirmă prin introducerea modificărilor respective în registrele locale de
evidență a monumentelor istorice. Înregistrarea cadastrală a adreselor
schimbate/modificate în alte condiții decât în bază de registre modificate
legal de evidență a monumentelor se interzice. Divizarea adresei și terenului
monumentelor istorice se interzice.
(13) Implementarea practică a politicilor de protejare
a monumentelor istorice de categoria sit construit se bazează pe organizarea şi
funcţionarea unei structuri/subdiviziuni specializate în cadrul autorității
administraţiei publice locale.
(14) Monumentele istorice care se află pe teritoriul
Republicii Moldova şi care sunt în proprietatea altor state, sunt protejate în
condiţiile prezentei legi.
Articolul
5. Proprietatea şi dreptul de
preemţiune asupra monumentelor istorice
(1) Monumentele istorice aparţin domeniului public al
statului, al unităților administrativ-teritoriale de nivelul I, II și a UTA
Găgăuzia, sau sunt proprietate privată a persoanelor fizice și juridice.
(2) Monumentele istorice proprietate publică a
statului sau a autorităților publice locale și a UTA Găgăuzia sunt
inalienabile, imprescriptibile şi insesizabile; aceste monumente istorice pot
fi date în administrare instituţiilor publice, pot fi date în folosinţă
gratuită instituţiilor de utilitate publică sau închiriate, în condiţiile
legii, cu avizul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării. Concesionarea
acestor monumente istorice se realizează în condițiile legii, prin hotărâre de
Parlament.
(3) Monumentele istorice aparţinând domeniului privat
pot face obiectul circuitului civil în condiţiile stabilite prin prezenta lege.
(4) Monumentele istorice aflate în proprietatea
persoanelor fizice sau juridice de drept privat pot fi vândute numai în
condiţiile exercitării dreptului de preemţiune al statului, prin Ministerul
Educației, Culturii și Cercetării, pentru monumentele istorice clasate în
categoria A, sau prin autorităţile administraţiei publice locale competente
teritorial și a UTA Găgăuzia, pentru monumentele istorice clasate în grupa B,
sub sancţiunea nulităţii absolute a vânzării.
(5) Monumentele istorice de categoria monument și
ansamblu, aflate în proprietate comună, precum și terenurile de pământ aflate
în hotarele terenului monumentului istoric respectiv, nu se supun divizării.
Delimitarea practică a cotelor-părți aici nu se operează.
Articolul
6. Menţiunea în acte a
regimului de monument istoric
În actele de înstrăinare, concesionare, închiriere,
dare în administrare sau dare în folosinţă a monumentelor istorice se
menţionează obligatoriu regimul de monument istoric al imobilelor şi terenului
aferent, precum şi obligaţia protejării acestora potrivit prevederilor
prezentei legi.
Articolul
7. Însemnul distinctiv al
monumentelor istorice
Calitatea de monument istoric, inclusiv de zonă
construită protejată, se marchează printr-un însemn distinctiv/siglă. Însemnul,
împreună cu inscripţia informativă corespunzătoare, este amplasat de
reprezentanţii autorităţilor publice locale pe monumentul istoric, la
intrarea/intrările în zona construită protejată sau în oraşul/satul istoric, în
conformitate cu normele metodologice aprobate prin ordin al ministrului
educației, culturii și cercetării.
Articolul
8. Colaborarea cu
organizațiile nonguvernamentale
Autorităţile publice centrale şi locale responsabile
de domeniul protejării patrimoniului cultural colaborează cu organizaţiile
nonguvernamentale, asociaţii obștești şi religioase în protejarea monumentelor
istorice în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
CAPITOLUL II. Evidenţa şi
clasarea monumentelor istorice
Articolul
9. Registrul naţional și
registrele locale ale monumentelor istorice
(1) Evidența monumentelor istorice este realizată prin
intermediul Registrului național al monumentelor istorice și registrelor locale
ale monumentelor istorice.
(2) Registrul naţional al monumentelor istorice
reprezintă un sistem informaţional de stat, cuprinzând monumentele istorice din
grupa de clasare A. Registrele locale ale monumentelor istorice reprezintă un
sistem informaţional al autorităților publice locale de nivelul II și al UTA
Găgăuzia, cuprinzând monumentele istorice din grupa de clasare B.
(3) Registrul naţional al monumentelor istorice se
aproba prin hotărâre de Parlament la propunerea Guvernului, elaborată de
Ministerul Educației, Culturii și Cercetării. Registrele locale ale
monumentelor istorice se aprobă prin decizie a consiliului autorităților
publice locale de nivelul II competente teritorial și a UTA Găgăuzia, la
propunerea secției/direcției respective pentru cultură. Registrele se
actualizează periodic, în bază de liste adiţionale.
(4) Ţinerea Registrului naţional al monumentelor
istorice este realizată de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării prin
intermediul Institutului Naţional al Patrimoniului Cultural. Ținerea
Registrelor locale ale monumentelor istorice este realizată de secțiile/direcțiile
pentru cultură a autorităților publice locale de nivelul II și a UTA Găgăuzia.
Ținerea registrelor este compusă din monitorizarea datelor privind bunurile de
patrimoniu cultural înscrise în Registru şi din asigurarea documentară a
acestora prin dosare de inventar.
(5) În Registre pot fi înscrise bunuri imobile din
momentul edificării/creării cărora a trecut o perioadă de timp de cel puţin 50
de ani.
(6) Registrul naţional și registrele locale ale
monumentelor istorice stau la baza elaborării cadastrului de specialitate al
monumentelor istorice, a secţiunilor de specialitate a planurilor de amenajare
a teritoriului şi a planurilor urbanistice.
(7) Regulamentul privind Registrul naţional și
registrele locale ale monumentelor istorice se aprobă prin ordinul ministrului
educației, culturii și cercetării.
Articolul
10. Grupele de clasare a
monumentelor istorice
(1) Se stabilesc următoarele grupe de clasare a
monumentelor istorice:
a) grupa A - monumente istorice cu statut de protecţie
naţional;
b) grupa B - monumente istorice cu statut de protecţie
local.
(2) Clasarea monumentelor istorice în grupa A se face
prin hotărâre de Parlament, la propunerea Guvernului elaborată de Ministerul
Educației, Culturii și Cercetării.
(3) Clasarea monumentelor istorice în grupa B se face
prin decizia autorităţii publice locale de nivelul II pe al cărei teritoriu
administrativ se află bunul propus spre clasare și a UTA Găgăuzia, la
propunerea secției/direcției pentru cultură.
Articolul
11. Clasarea monumentelor
istorice
(1) Clasarea este procedura prin care se conferă
statut de monument istoric unui bun imobil.
(2) Procedura de clasare se declanşează de către
Ministerul Educației, Culturii și Cercetării sau secțiile/direcţiile pentru
cultură a autorităţilor publice locale de nivelul II și a UTA Găgăuzia, astfel:
1) din oficiu, în următoarele situaţii:
a) pentru bunurile imobile aflate în proprietatea
statului, a unităţilor administrativ-teritoriale, sau a autorităților publice
locale;
b) pentru bunurile imobile aflate în proprietatea
cultelor religioase;
c) pentru bunurile imobile descoperite întâmplător;
2) la propunerea:
a) proprietarului bunului imobil;
b) primarului localităţii, a consiliului local de
nivelul I și II, pe al cărui teritoriu administrativ se află bunul imobil în
cauză și a Adunării Populare a UTA Găgăuzia;
c) Consiliului Naţional al Monumentelor Istorice;
d) asociaţiilor şi fundaţiilor legal constituite, cu
activitate statutară în domeniul protejării patrimoniului cultural;
e) instituţiilor publice cu atribuţii în domeniul
patrimoniului cultural.
(3) Fişa de clasare în grupa A este întocmită de
Institutul Naţional al Patrimoniului Cultural, prin experţi acreditați în
domeniu, şi se înaintează subdiviziunii de specialitate din cadrul Ministerului
Educației, Culturii și Cercetării, care o prezintă Consiliului Naţional al
Monumentelor Istorice spre examinare. În baza avizului Consiliului Naţional al
Monumentelor Istorice, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării propune
Guvernului spre examinare proiectul Hotărârii Parlamentului de înscriere în
Registrul naţional al monumentelor istorice .
(4) Fişa de clasare în grupa B este întocmită de
secțiile/direcţiile pentru cultură ale autorităţilor publice de nivelul II și
UTA Găgăuzia, care pregătesc, totodată, şi proiectul de decizie de înscriere în
Registrul respectiv local, pe care îl înaintează Consiliului autorităţii
publice locale de nivelul II și UTA Găgăuzia spre examinare.
(5) Conţinutul fişei de clasare se stabileşte prin
normele metodologice incluse în Regulamentul privind Registrul naţional și
registrele locale ale monumentelor istorice. Fişa de clasare este parte
componentă a registrelor şi se păstrează o perioadă nelimitată de timp în
arhiva Institutului Naţional al Patrimoniului Cultural (grupa A) şi, respectiv,
în arhiva autorităţilor publice locale de nivelul II și UTA Găgăuzia (grupa B).
(6) Calitatea de monument istoric a bunului imobil se
înscrie de către Oficiile Cadastrale Teritoriale, fără taxă, în Registrul
bunurilor imobile, în termen de 60 de zile de la: data comunicării de către
autoritatea publică centrală responsabilă de domeniul protejării patrimoniului
cultural a hotărârii de Parlament de clasare în Monitorul Oficial al Republicii
Moldova (pentru grupa A) sau de la data primirii de către oficiul cadastral a
deciziei respective a autorităţii publice locale de nivelul II și UTA Găgăuzia
(pentru grupa B).
Articolul
12. Declanşarea procedurii de
clasare
(1) Ministerul Educației, Culturii și Cercetării sau
autoritatea publică locală de nivelul II competentă teritorial și UTA Găgăuzia
au obligaţia de a comunica proprietarului, titularului dreptului de
administrare sau, respectiv, titularului altui drept real asupra bunului imobil
declanşarea procedurii de clasare.
(2) Drept dată a declanşării procedurii de clasare se
consideră: pentru bunuri imobile propuse spre clasare în grupa A, data
adoptării ordinului ministrului educației, culturii și cercetării (pentru
situaţiile prevăzute în art.11 alin.(2) pct.1, respectiv, data înregistrării la
Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a cererii/propunerii de atribuirii
statutului de monument (pentru situaţiile prevăzute în art.11 alin.(2) pct.2,
iar, pentru bunuri imobile propuse spre clasare în grupa B - data adoptării
dispoziţiei respective a preşedintelui autorităţii publice locale de nivelul II
și UTA Găgăuzia sau, respectiv, data înregistrării cererii/propunerii pe acest
subiect.
(3) De la data declanşării procedurii de clasare a
bunului imobil acesta se consideră monument istoric nou identificat, lui aplicându-i-se
regimul juridic al monumentelor istorice.
Articolul
13. Declasarea monumentului
istoric
(1) În sensul prezentei legi, prin declasare se
înțelege radierea din Registrul naţional al monumentelor istorice sau din
Registrele locale ale monumentelor istorice a unui bun imobil prin hotărâre de
Parlament sau, respectiv, prin decizie a autorităţii publice locale de nivelul
II și a UTA Găgăuzia.
(2) Ministerului Educației, Culturii și Cercetării,
respectiv, autorităţile publice locale de nivelul II și UTA Găgăuzia, comunică
proprietarului, titularului dreptului de administrare sau titularului altui
drept real asupra monumentului istoric declasat efectuarea radierii, în maximum
5 zile de la publicarea hotărârii de declasare (pentru grupa A) sau adoptarea deciziei
de declasare (pentru grupa B).
(3) Declasarea monumentelor istorice urmează aceeaşi
procedură ca cea prevăzută pentru clasare. Declasarea poate fi declanşată în
situaţia dispariţiei/distrugerii integrale a monumentului istoric în caz de
constatare a imposibilităţii reconstituirii acestuia (scindare, alunecare,
prăbuşire a pământului/terenului, inundare permanentă a terenului monumentului
etc.). Demolarea, degradarea şi/sau mutilarea totală sau parțială a bunurilor
imobile cu statut de monument istoric drept urmare a acțiunii sau inacțiunii
umane nu poate servi drept motiv de declasare a monumentelor istorice, ci
constituie suportul juridic pentru sancționarea proprietarului/gestionarului cu
orice titlu juridic al bunului protejat și obligarea lui de a reconstitui, de a
aduce monumentul la starea inițială.
Articolul
14. Clasarea de urgenţă a
bunurilor imobile istorice
(1) Clasarea de urgenţă este procedura excepţionala
prin care un bun imobil istoric aflat în pericol iminent de distrugere sau de alterare
fizică este clasat în grupa A sau B, după caz, în vederea luării măsurilor
urgente necesare pentru salvarea lui.
(2) Ministerul Educației, Culturii și Cercetării sau
autorităţile publice locale de nivelul II și a UTA Găgăuzia, pot declanşa
procedura de clasare de urgentă, din oficiu sau la solicitarea oricărei
persoane interesate.
(3) Declanşarea procedurii de clasare de urgenţă se
efectuează în maximum 3 zile de la identificarea situaţiei imobilului sau
înregistrarea solicitării privind situaţia imobilului, pe baza procesului
verbal de constatare elaborate de delegatul Ministerului Educației, Culturii și
Cercetării, al secţiei/direcție pentru cultură a autorităţii publice locale de
nivelul II și a UTA Găgăuzia, după caz.
(4) Ministerul Educației, Culturii și Cercetării sau,
respectiv, autorităţile publice locale de nivelul II și a UTA Găgăuzia comunică imediat în scris proprietarului
bunului imobil declanşarea procedurii de clasare de urgenţă a imobilului în registrele
respective ale monumentelor istorice.
(6) Până la finalizarea procedurii de clasare de
urgenţă, bunului imobil în cauză i se aplică regimul juridic al monumentelor
istorice.
Articolul
15. Inventarierea
monumentelor istorice
(1) Inventarierea monumentelor istorice reprezintă
acţiunea de acumulare a totalităţii informaţiilor, documentelor, studiilor,
cercetărilor şi a documentaţiilor: privind imobilele clasate ca monumente
istorice, privind identificarea imobilelor susceptibile de a dobândi statut de
monument istoric; privind monumentele istorice declasate, precum şi privind
cele distruse sau dispărute.
(2) Inventarierea se realizează potrivit dispoziţiilor
prevăzute de prezenta lege, prin elaborarea dosarelor de inventariere pentru
fiecare monument istoric, în conformitate cu normele metodologice de
inventariere a monumentelor istorice, aprobate prin ordin al ministrului
educației, culturii și cercetării.
Articolul
16. Specificul dosarului de
inventariere a edaficilor de cult cu statut de monument istoric
(1) Obiectele/bunurile liturgice istorice din
monumentele istorice care reprezintă edificii de cult (inclusiv iconostasul,
icoanele, clopotele, inscripțiile ctitoricești, mormintele ctitorilor
(interioare și exterioare) etc.) sunt parte integrantă a respectivului
monument, accesorii istorice esențiale ale acestuia. Lista și fișele de
evidență a acestor obiecte sunt parte a dosarului de inventariere a edificiilor
de cult cu statut de monument istoric.
(2) Înstrăinarea, distrugerea și deteriorarea
obiectelor/bunurilor menționate în alin.(1) este interzisă.
CAPITOLUL III. Monumentele
istorice. Intervenţii asupra monumentelor istorice şi în zonele lor de
protecţie
Articolul
17. Hotarul terenului
monumentului istoric
(1) Fiecare monument istoric dispune de teren propriu.
Hotarele terenului monumentului istoric de categoria monument și ansamblu, de
regulă, coincide cu limitele parcelei/parcelelor componentelor construite și
naturale ale monumentului istoric, cunoscute la momentul clasării.
(2) Hotarele terenului monumentului istoric se
reflectă în proiectului hotarelor terenului monumentului istoric, elaborat în
baza materialelor de arhivă, precum și a planurilor istorice hotarnice și a
cercetărilor științifice, ținând cont de integritatea monumentului istoric și
de etapele de dezvoltare a acestuia. Proiectul hotarelor monumentelor istorice
se elaborează în conformitate cu normele metodologice aprobate prin ordinul
ministrului educației, culturii și cercetării. Proiectul hotarelor monumentului
istoric este parte a dosarului de inventariere a monumentului istoric și se
aprobă pentru monumente istorice din grupa A, de Ministerul Educației, Culturii
și Cercetării, pentru monumente istorice din grupa B, de autoritatea publică
locală de nivelul II, după caz a UTA Găgăuzia. Modificarea hotarelor monumentului
istoric se operează în caz de identificare a unor documente sau în rezultatul
investigațiilor de arhivă, arheologice, istorico-urbanistice care lipseau la
etapa elaborării proiectului hotarelor monumentelor istorice.
Articolul
18. Zona de protecţie a
monumentelor istorice
(1) În scopul asigurării protejării monumentelor
istorice şi păstrării/regenerării mediului lor istorico-arhitectural şi/sau
natural, simultan cu conferirea statutului de monument istoric, se instituie
zona lor de protecţie. Regulamentul privind zonele de protecţie a monumentelor
istorice se aprobă prin hotărâre de Guvern.
(2) Zona de protecţie a monumentelor istorice se
desfăşoară perimetral, de jur împrejurul limitei exterioare a terenului
monumentului, pe o rază de 100 m în intravilanul localităţilor urbane, de 200
de metri în intravilanul localităţilor rurale şi de 500 de metri în
extravilanul localităţilor.
(3) Delimitarea traseului/hotarului exact al zonei de
protecţie are loc prin intermediul proiectului zonei de protecţie a monumentului
istoric. Delimitarea se operează pe baza reperelor topografice, geografice sau
urbanistice, ţinând cont de particularitățile cadrului urbanistic şi/sau
natural existent (hotare proprietăţi/unităţi cadastrale, relief etc.).
Proiectul zonei de protecție a monumentului istoric este parte componentă a
dosarului de inventariere a monumentului istoric și se aprobă pentru monumente
istorice din grupa A de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, iar
pentru monumente istorice din grupa B de autoritatea publică locală de nivelul
II competentă teritorial și a UTA
Găgăuzia.
(4) Autorităţile publice locale includ zonele de
protecţie în documentaţia cadastrală, în planurile urbanistice şi în
regulamentele aferente.
(5) În caz de intersectare, prin suprapunere parţială,
a zonelor de protecţie a două sau mai multe monumente istorice, pentru aceste
monumente se instituie o zonă unificată de protecţie, în documentaţia
urbanistică şi cadastrală fiind marcat hotarul unic exterior al acestei zone.
Articolul
19. Obligaţia privind
protejarea monumentului istoric
(1) În termen de 90 de zile: de la data publicării în
Monitorul Oficial al Republicii Moldova a hotărârii Parlamentului de conferire
a statutului de monument istoric (pentru monumente din grupa A) sau de la data
adoptării deciziei respective de către autoritatea publică locală de nivelul II
și a UTA Găgăuzia (pentru monumente din grupa B), Agenția Națională de
Inspectare a Monumentelor și Siturilor sau, respectiv, secţiile/direcțiile
pentru cultură a autorităţii publice locale de nivelul II și ale UTA Găgăuzia
întocmesc şi comunică proprietarului actul prin care sunt precizate condiţiile
şi regulile de utilizare/exploatare, de acces la acesta a cetăţenilor, de
efectuare lucrărilor de conservare/restaurare, de întreţinere şi a altor
lucrări de protejare a bunului imobil în cauză denumit Obligaţia privind
protejarea monumentului istoric, care însoțește actele de proprietate, de
concesiune sau de închiriere pe tot parcursul existenţei imobilului în cauză.
(2) Obligaţia privind protejarea monumentului istoric
se întocmeşte în bază de regulament aprobat prin hotărâre de Guvern.
(3) Obligaţia privind protejarea monumentului istoric
este servitute constituită în folosul imobilului protejat şi se înscrie gratuit
în registrul bunurilor imobile de către proprietar în termen de 30 de zile de
la data comunicării ei.
(4) Obligaţia privind protejarea monumentului istoric
face parte integrantă din Cartea tehnica a construcţiei. În situaţia în care
aceasta nu există, Obligaţia privind protejarea monumentului istoric ţine locul
documentaţiei tehnice de utilizare a bunului imobil protejat.
Articolul
20. Intervenţiile asupra
monumentelor istorice de categoria monument și ansamblu
(1) Intervenţiile asupra sau în cadrul monumentelor
istorice din grupa A se operează legal doar în baza şi cu respectarea avizului
emis de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, respectiv, în cazul
monumentelor istorice din grupa B, în baza şi cu respectarea avizului emis de
către secţiile pentru cultură a autorităţilor publice locale de nivelul II și a
UTA Găgăuzia. Regulamentul privind principiile de intervenție asupra
monumentelor istorice de categoria monument sau ansamblu este aprobat prin
ordinul ministrului educației, culturii și cercetării. În cazul când
monumentele istorice din grupa B sunt situate: a) în zonele de protecţie ale
monumentelor istorice (monumente, ansambluri) din grupa A sau b) în situri
construite din grupa A, intervenţiile asupra acestora se operează doar în baza
documentaţiei de proiect avizate pozitiv de către Ministerul Educației,
Culturii și Cercetării.
(2) În sensul prezentei legi, prin intervenţii la
monumente istorice se are în vedere:
a) toate lucrările de cercetare (inclusiv
arheologică), reparație, conservare/restaurare, reabilitare, construire,
extindere, consolidare, restructurare, de sistematizare şi excavare a terenului
monumentului, de amenajare peisagistică şi de punere în valoare;
b) executarea de mulaje de pe componente ale
monumentelor istorice;
c) amplasarea definitivă sau temporară de împrejmuiri,
construcţii de protecţie, piese de mobilier fix, de panouri publicitare, firme,
sigle sau orice fel de însemne pe monumente istorice sau în cadrul lor, precum
şi în zona lor de protecţie;
d) schimbări ale funcţiunii sau destinaţiei
monumentelor istorice;
e) amenajări de căi de acces, pietonale şi carosabile,
utilităţi anexe, indicatoare, inclusiv în zonele de protecţie a monumentelor
istorice.
(3) Demolarea, degradarea, modificarea
caracteristicilor volumetrice și spațiale a construcțiilor istorice existente
pe terenul monumentelor istorice se interzice.
(4) Pe terenul monumentelor istorice se operează doar
intervenții/lucrări axate pe protejarea acestui bun de patrimoniu cultural sau
a părților lui componente, pe protejarea mediului lui istorico-arhitectural sau
natural.
(5) Intervenţiile prin construcţii noi pe terenul
monumentului istoric de categoria monument şi ansamblu (inclusiv prin anexe noi
la construcțiile istorice de aici), limitate ca suprafaţă şi volum, pot fi
acceptate doar în cazuri excepţionale, doar dacă acest fapt este indispensabil
pentru valorificarea modernă a monumentului istoric, cu respectarea obligatorie
a caracteristicilor bunului protejat, a regimului lui de înălțime, a cadrului
său tradiţional/istoric, echilibrul compoziţiei sale şi relaţiei sale istorice
cu mediul înconjurător (istorico-arhitectural sau natural).
(6) Autorizaţiile referitoare la intervenţiile
prevăzute la alin. (2) se eliberează de către autoritatea publică locală
competentă teritorial doar în baza şi în conformitate cu documentaţia de
proiect avizată pozitiv la fazele majore de elaborare a acesteia (schiță și proiect
de execuție) de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, respectiv,
de autoritatea publică locală de nivelul II și a UTA Găgăuzia.
(7) Documentația de proiect de intervenție asupra
monumentelor istorice de categoria monument și ansamblu (din grupa de clasare
A), proprietate publică, se elaborează exclusiv în bază de temă de proiectare
avizată pozitiv de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
(8) Actele permisive pentru intervenţiile prevăzute la
alin. (2) emise fără avizul de specialitate al Ministerului Educației, Culturii
și Cercetării, respectiv, fără avizul autorităţii publice locale de nivelul II
și a UTA Găgăuzia, şi fără respectarea condiţiilor acestuia, sunt nule de
drept.
Articolul
21. Operarea intervenţiilor la
monumentele istorice
(1) Toate intervenţiile care se efectuează asupra
monumentelor istorice din grupa A, altele decât cele de schimbare a funcţiunii
sau a destinaţiei, de întreţinere sau de reparaţii curente, indiferent de sursa
lor de finanţare şi de regimul de proprietate al imobilului, se fac sub
inspecţia şi controlul propriu al Ministerului Educației, Culturii și
Cercetării.
(2) Cercetarea
arheologică preventivă a terenului monumentului istoric este obligatorie la
efectuarea aici a tuturor tipurilor de lucrări de terasament şi de excavare a
solului, pe întregul traseu şi suprafaţă a preconizatelor intervenţii. Bunurile
arheologice depistate în cadrul efectuării tuturor genurilor de intervenții
asupra solului sau bunurilor construite de pe terenul monumentului istoric sunt
transmise autorităților responsabile de protejarea patrimoniului cultural.
(3) Elaborarea proiectelor de consolidare,
conservare/restaurare, reabilitare, verificarea tehnică a proiectelor şi
dirigentarea lucrărilor se efectuează doar de experţi şi specialişti acreditați
în domeniu, cu respectarea exigenţelor specifice domeniului monumentelor
istorice şi a cerinţelor privind calitatea în construcţii. Expertizarea tehnică
a monumentelor indică mijloacele/soluţiile tehnice prin intermediul cărora,
fără a prejudicia autenticitatea şi integritatea construcţiilor în cauză, fără
a afecta imaginea istorică a exteriorului şi interiorului lor, se va asigura
perpetuarea în timp a acestora.
(4) Protejarea şi conservarea monumentelor istorice
reprezentând descoperiri arheologice rămase decopertate, se fac de către
investitori, sub coordonarea responsabilului ştiinţific al şantierului şi a
instituţiei organizatoare.
(5) Lucrările de construcție sau de alt gen care se
efectuează pe terenurile de pământ aflate în conexiune cu terenul monumentului
istoric, pot fi executate doar în caz de prezență în documentația respectivă de
proiect, avizată conform legii, a compartimentelor de asigurare a protecției
monumentului istoric sau a părților lui componente, inclusiv a evaluării
impactului acestor lucrări asupra bunului de patrimoniu cultural.
(6) Normativele în vigoare în domeniul construcţiilor
noi pot fi aplicate la lucrările de intervenţie asupra monumentelor istorice
doar în măsura în care aplicarea lor nu prejudiciază autenticitatea monumentului.
Articolul
22. Intervenţiile în cadrul
monumentelor istorice de categoria sit construit
(1)
Intervenţiile prin construcţii noi vor ține cont de caracteristicile
istorice ale mediului istorico-arhitectural al siturilor construite, respectând
principiile de organizare spaţială istorice, implicit parcelarea şi scara,
integrându-se armonios/organic în acest mediu. În caz de existență a unor
fragmente ale acestor situri cu mediul istorico-arhitectural degradat,
intervenţiile prin construcţii noi vor contribui la regenerarea mediului
istorico-arhitectural al siturilor construite. Regulamentul privind principiile
de intervenție în cadrul siturilor construite este aprobat prin ordinul
Ministerului Educației, Culturii și Cercetării.
Cercetarea stratului arheologic în cadrul realizării
acestor intervenţii şi prezentarea corespunzătoare a descoperirilor, fără a
împiedica organizarea generală a ţesutului urban, este un element important al
politicii de protejare a siturilor construite, astfel asigurându-se dreptul societăţii/comunităţii
de cunoaştere a trecutului localităţii respective, în particular, şi al
istoriei ţării, în general.
(2) Noile funcţii urbane şi reţele de infrastructură
trebuie adaptate specificului siturilor construite, asigurându-se păstrarea şi
perpetuarea caracteristicilor istorice fundamentale a acestora.
(3) Marile reţele de circulaţie, prevăzute în cadrul
amenajării teritoriului, nu penetrează siturile construite, ci doar facilitează
accesul către ele, reglementându-se, totodată, circulaţia vehiculelor în
interiorul siturilor. Terenurile/locurile de parcare/staţionare a vehiculelor
se amenajează astfel, încât să nu deterioreze mediul istorico-arhitectural al
sitului.
(4) Construcțiile sau amenajările moderne din siturile
construite realizate anterior conferirii acestora a statutului de monument
istoric, precum şi cele realizate după conferirea acestui statut, care nu ţin
cont de caracteristicile fundamentale ale mediului istorico-arhitectural al
sitului construit definite la art.3, nu pot fi invocate în calitate de
precedent legal pentru intervenţii arhitecturale/urbanistice similare în
ţesutul istoric al acestor situri.
(5) Reglementarea activităţilor în cadrul siturilor
are loc prin intermediul realizării unui complex de măsuri direcţionat spre
protejarea acestei categorii de bunuri de patrimoniu cultural, care include:
a) Elaborarea în baza cercetărilor
istorico-arhitecturale, istorico-urbanistice, de arhivă şi arheologice a
Studiului de fundamentare istorico-cultural în limitele sitului construit.
Conţinutul Studiului de fundamentare istorico-cultural, document care stă la
baza elaborării tuturor tipurilor de documentaţie urbanistică referitoare la
siturile construite, se stabileşte prin regulament aprobat prin ordinul
ministrului educației, culturii și cercetării;
b) Elaborarea regulamentelor urbanistice locale
referitoare la dimensiunile, proporţiile, regimul de înălţime al edificiilor şi
construcţiilor, soluţiile stilistice şi cromatice recomandate, utilizarea
anumitor materiale de construcţie, interzicerii sau restricţionării amplasării
de parcări, a publicităţii de stradă sau pe faţade, a altor restricţii necesare
pentru asigurarea protejării bunurilor de patrimoniu cultural şi a tuturor
caracteristicilor fundamentale ale mediului istorico-arhitectural a sitului.
(6) Documentaţia urbanistică elaborată pentru siturile
construite se avizează în mod obligatoriu de autoritatea publică centrală
responsabilă de domeniul protejării patrimoniului cultural, în sensul
corespunderii acesteia prevederilor legislației în domeniul protejării
monumentelor istorice, și este nulă de drept dacă se adoptă fără acest aviz de
specialitate.
Articolul
23. Rezervaţiile
istorico-culturale
(1) Siturilor ce reprezintă un complex de o unitate
remarcabilă istorico-culturală şi naturală şi, respectiv, necesită un regim
special de întreţinere, le poate fi atribuit statut de Rezervaţie
istorico-culturală.
(2) Gestionarea rezervaţiilor istorico-culturale, în
edificiile şi construcţiile cărora se află valori istorice şi artistice, piese
de muzeu, supuse păstrării şi expunerii publice, are loc în conformitate cu
legislaţia în vigoare în domeniul muzeelor şi cu prezenta lege.
(3) Rezervaţiile istorico-culturale pot fi de
subordonare naţională şi locală.
(4) Regulile de organizare şi funcţionare a
rezervaţiilor istorico-culturale, inclusiv hotarele lor, sunt adoptate prin
hotărâre de Guvern, la propunerea Ministerului Educației, Culturii și
Cercetării, sau prin decizie a autorităţii/autorităţilor publice locale de
nivelul II, în coordonare cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
CAPITOLUL IV. Instituţii şi
organisme de specialitate cu atribuţii
în protejarea monumentelor istorice
în protejarea monumentelor istorice
Articolul
24. Ministerul Educației,
Culturii și Cercetării
(1) Autoritatea publică centrală responsabilă de
domeniul protejării patrimoniului cultural naţional este Ministerul Educației,
Culturii și Cercetării.
(2) Pentru asigurarea protejării şi punerii în valoare
a monumentelor istorice în calitate de element major al politicilor statului în
materie de cultură, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării promovează
următoarele:
a) elaborează şi asigură politica statului în domeniu,
elaborează şi urmăreşte implementarea strategiei naţionale în domeniu,
urmăreşte respectarea prevederilor legale, a normelor şi metodologiilor din
domeniul protejării monumentelor istorice.
b) asigură îndeplinirea angajamentelor statului
asumate prin convenţiile internaţionale referitoare la protejarea patrimoniului
cultural construit, la care Republica Moldova este parte.
c) reprezintă statul în relaţia cu proprietarii de
monumente istorice şi cu titularii altor drepturi reale asupra acestora.
d) organizează subdiviziunea de specialitate în
aparatul propriu, precum şi gestionează instituţii publice subordonate, având
drept atribuţii activităţile de cercetare, inventariere, avizare, inspecţie şi
control, conservare/restaurare, reabilitare şi punere în valoare a monumentelor
istorice.
Articolul
25. Atribuţiile Ministerului
Educației, Culturii și Cercetării
În vederea protejării monumentelor istorice Ministerul
Educației, Culturii și Cercetării îndeplineşte, direct sau prin instituţiile
publice subordonate, următoarele atribuții:
(1) Stabileşte prin intermediul actelor legislative şi
normative elaborate principiile generale şi particulare de protejare a
monumentelor istorice, în conformitate cu documentele din domeniu ale UNESCO
/ICOMOS şi ale Consiliului Europei;
(2) Organizează sistemul naţional de cercetare,
inventariere, clasare a monumentelor istorice, de elaborare a
reglementărilor/metodologiilor din domeniu, de inspecţie şi control al
monumentelor istorice;
(3) Pregăteşte şi înaintează spre examinare
Guvernului:
a) proiecte de hotărâre a Parlamentului pentru
conferirea statutului de monument istoric de grupa A;
b) proiectul de hotărâre a Parlamentului de aprobare a
Registrului Naţional al Monumentelor Istorice;
c) Planul naţional de conservare/restaurare a
monumentelor istorice;
d) propunerile Republicii Moldova de înscriere a
monumentelor istorice în Lista UNESCO a Patrimoniului Mondial;
(4) Emite avize în condiții gratis:
a) privind documentațiile de urbanism care cuprind
monumente istorice de grupa A, inclusiv situri construite;
b) pentru documentația de proiect de intervenţie
asupra monumentelor istorice din grupa A, asupra zonelor de protecţie a acestor
monumente, inclusiv a siturilor construite din grupa A.
c) privind proiectul hotarelor terenului monumentelor
istorice; emite avizul privind studiile de fundamentare istorico-ştiinţifică
pentru delimitarea zonelor de protecţie a monumentelor istorice sau a siturilor
construite;
d) pentru secţiunea „Monumente şi situri
construite" a proiectul Planului de amenajare a teritoriului naţional,
regional şi a unităţilor administrativ-teritoriale, pentru secţiunile de
specialitate din planurile urbanistice generale, zonale şi de detaliu ale
localităţilor;
e) privind reconstituirea monumentelor istorice sau a
edificiilor istorice demolate;
(5) Iniţiază, atunci când este necesar, sau solicită
autorităţilor publice locale de nivelul al doilea, după caz, exproprierea
pentru cauză de utilitate publică a monumentelor istorice, în vederea salvării
acestora de la distrugere şi degradare;
(6) Asigură inspecţia şi controlul propriu la
monumentele istorice clasate în grupa A privind starea lor de conservare şi
respectarea avizelor de specialitate emise, precum şi controlul propriu al
şantierelor, având drept obiect monumentele istorice de grupa A, indiferent de
regimul de proprietate al monumentului istoric, de natura intervenţiilor şi de
sursa lor de finanţare;
(7) Stabilește principiile generale de întreținere a
monumentelor istorice, de operare a intervențiilor pe terenul monumentelor
istorice și în zona lor de protecție;
(8) Avizează reglementările, normele şi metodologiile
elaborate de autorităţile şi instituţiile publice abilitate, privind:
a) organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de
educaţie, formare, specializare şi perfecţionare a specialiştilor din domeniul
protejării monumentelor istorice;
b) prevenirea şi stingerea incendiilor la monumente
istorice;
c) măsurile de protecţie specială a monumentelor
istorice în caz de conflict armat, de protecţie împotriva actelor de terorism
sau în situaţii de urgenţă;
d) stabilirea planurilor şi măsurilor de prevenire a
distrugerilor cauzate de calamităţi sau dezastre naturale la monumente
istorice;
e) înlăturarea sau diminuarea factorilor poluanţi la
monumente istorice şi în zonele de protecţie a acestora;
(9) Susţine programe şi proiecte de revitalizare şi
punere în valoare a monumentelor istorice, hotărăşte strategii şi cofinanţează
programe şi publicaţii pentru animarea culturală şi stimularea interesului
public faţă de monumentele istorice;
(10) Coordonează amplasarea însemnului distinctiv care
atestă statutul de monument istoric de grupa A al bunurilor imobile;
(11) Asigură funcţionarea, inclusiv din punct de
vedere logistic, a Consiliului Naţional al Monumentelor Istorice, precum şi
secretariatul şi sediul acestuia;
(12)
Colaborează cu organizaţiile neguvernamentale, în condiţiile legii, la
realizarea de programe şi proiecte de protejare a monumentelor istorice;
(13)
Colaborează cu organismele internaţionale interesate şi participă, în cooperare
cu acestea, la finanţarea programelor de protejare a monumentelor istorice,
inclusiv a celor înscrise în Lista Patrimoniului Mondial;
(14) Încheie acorduri internaționale în domeniul
protejării monumentelor istorice și asigură realizarea prevederilor acestora;
(15) Exercită, în numele statului, dreptul de
preemţiune asupra monumentelor istorice clasate în grupa A;
(16) Iniţiază, la propunerea Consiliului Naţional al
Monumentelor Istorice şi, după caz, a Comisiei Naţionale Arheologice, proiecte
de hotărâre a Parlamentului privind acordarea statutului de localitate
istorică.
(17) Organizează şi asigură funcţionarea sistemului
naţional de educaţie, formare, specializare şi perfecţionare a specialiştilor
din domeniul protejării monumentelor istorice (specialişti în managementul
monumentelor istorice; arhitecţi şi ingineri specializaţi în proiectarea
intervenţiilor la monumente istorice; muncitori specializaţi în operarea
diferitor tipuri de intervenţii asupra monumentelor istorice; specialişti în
dirigentarea şantierelor pentru monumente istorice).
(18) Asigură, prin intermediul programelor de studii
primare şi superioare, formarea cunoştinţelor referitoare la patrimoniul
cultural construit al ţării, la importanţa protejării lui în calitate de factor
identitar, resursă importantă de dezvoltare, indice al nivelului de
democratizare al societăţii şi al rădăcinilor culturale comune la nivel
european.
(19) Prevede programe didactice sau de recreere în
cadrul învăţământului primar şi liceal care să permită vizitarea organizată a
locurilor istorice şi a monumentelor reprezentative a Republicii Moldova.
Articolul
26. Institutul Naţional al
Patrimoniului Cultural
(1) Institutul Naţional al Patrimoniului Cultural este
o instituţie publică în subordinea Ministerului Educației, Culturii și
Cercetării, finanţată de la bugetul de stat, precum și din venituri colectate.
(2) Institutul Naţional al Patrimoniului Cultural are
misiunea de a gestiona la nivel național din punct de vedre științifico-practic
și metodologic întregul spectru de probleme legate salvgardarea patrimoniului
cultural național imobil (monumente istorice, situri arheologice),
patrimoniului imaterial și monumentelor de for public.
(3) Institutul
Naţional al Patrimoniului Cultural activează în bază de regulament de
organizare şi funcţionare aprobat prin hotărâre de Guvern.
(4) Institutul
Naţional al Patrimoniului Cultural organizează şi realizează activități
specifice atribuţiilor sale, conform prevederilor legale, inclusiv prin
încheierea de contracte cu persoane juridice sau fizice de specialitate.
Mărimea tarifelor la servicii se stabilesc de către Guvern.
(5) Institutul Naţional al Patrimoniului Cultural
preia în administrare la data înființării sale întreaga documentaţie a
instituţiilor care au funcţionat anterior în domeniul monumentelor istorice,
inclusiv arhiva de specialitate a Ministerului Educației, Culturii și
Cercetării.
(6) Instituţiile publice cu atribuţii în domeniu
colaborează cu Institutul Naţional al Patrimoniului Cultural pentru
actualizarea inventarului şi fondului documentar al monumentelor istorice şi
transmit acestuia, la cerere, copii de pe documentele, studiile, cercetările şi
publicaţiile privind monumentele istorice de care dispun.
Articolul
27. Atribuţiile Institutului
Naţional al Patrimoniului Cultural
Institutul Național al Patrimoniului Cultural
îndeplinește următoarele atribuții:
(1) Documentarea patrimoniului cultural național:
a) elaborarea dosarelor de inventar a bunurilor de patrimoniu
cultural național, inclusiv a documentației necesare pentru formarea
cadastrului patrimoniului cultural național imobil;
b) elaborarea fișelor de clasare a bunurilor de
patrimoniu cultural național;
c) elaborarea dosarelor bunurilor de patrimoniu
cultural imobil și imaterial propuse pentru nominalizare în listele UNESCO ale
patrimoniului cultural.
(2) Evidența patrimoniului cultural național:
a) ținerea registrelor patrimoniului cultural național
imobil și imaterial;
b) ținerea Bazei de date a patrimoniului cultural
național;
c) ținerea evidenței dosarelor de patrimoniu cultural;
d) ținerea evidenței fișelor de clasare a
patrimoniului cultural;
e) ținerea arhivei patrimoniului cultural național;
f) ținerea evidenței bunurilor de patrimoniu cultural
național imobil distruse sau dispărute.
(3) Cercetarea aplicată și de salvare a patrimoniului
cultural național:
a) cercetarea aplicată a bunurilor de patrimoniu
cultural național;
b) elaborarea propunerilor privind promovarea
Programului național de conservare-restaurare a bunurilor de patrimoniu
cultural;
c) fundamentarea importanței științifice și sociale a
patrimoniului cultural;
d) cercetarea gradului de conservare a patrimoniului
cultural și elaborarea soluțiilor de conservare/restaurare a acestuia;
e) editarea revistei patrimoniului cultural național,
precum şi a altor publicaţii de specialitate;
f) cercetări de salvare a bunurilor de patrimoniu
cultural;
g) identificarea bunurilor imobile istorice
susceptibile de a fi clasate şi înaintarea propunerilor privind înscrierea lor
în Registrul naţional al monumentelor istorice.
(4) Elaborarea reglementărilor pentru domeniul
patrimoniului cultural național:
a) elaborarea metodologiilor, normelor și
reglementărilor specifice domeniului protejării și managementului patrimoniului
cultural;
b) expertizarea metodologiilor şi tehnologiilor
specifice domeniului protejării patrimoniului cultural.
(5) Elaborarea proiectelor de conservare-restaurare la
bunuri de patrimoniu cultural imobil:
a) elaborarea proiectelor/devizelor pentru lucrări de
conservare-restaurare a bunurilor de patrimoniu cultural imobil;
b) verificarea proiectelor/devizelor de
conservare-restaurare.
(6) Managementul proiectelor de conservare-restaurare:
a) ținerea evidenței proiectanților acreditați din
domeniul patrimoniului cultural imobil și imaterial;
b) ținerea evidenței experţilor şi verificatorilor
tehnici în domeniul patrimoniului cultural construit și a monumentelor de for
public;
c) gestionarea mijloacelor financiare destinate
cercetării bunurilor de patrimoniu cultural imobil și imaterial, expertizării
stării monumentelor istorice, executării lucrărilor de intervenție la monumente
istorice alocate de la bugetul de stat Ministerului Educației, Culturii și
Cercetării, precum și din alte venituri colectate;
d) gestionarea alocațiilor destinate inventarierii,
elaborării normelor şi metodologiilor pentru monumente istorice,
investigaţiilor, proiectelor-pilot, expertizelor tehnice, cercetărilor şi
studiilor specifice.
Articolul
28. Agenția Națională de
Inspectare a Monumentelor și Siturilor
(1) Agenția Națională de Inspectare a Monumentelor și
Siturilor este o autoritate administrativă în subordinea Ministerului
Educației, Culturii și Cercetării, finanţată de la bugetul de stat, precum şi
din venituri colectate, abilitată cu exercitarea controlului statului asupra
aplicării unitare şi întocmai a legislaţiei în domeniul protejării monumentelor
istorice, siturilor arheologice şi monumentelor de for public, precum și de
către autorităţile administraţiei publice locale, persoanele fizice şi
juridice, implicate în activitatea de
utilizare/întreţinere și de realizare a intervenţiilor la bunurile cu
statut de monument istoric.
(2) Pentru exercitarea atribuțiilor, Agenția Națională
de Inspectare a Monumentelor și Siturilor dispune de subdiviziuni zonale.
(3) Agenția Națională de Inspectare a Monumentelor și
Siturilor activează în bază de Regulament de organizare şi funcţionare aprobat
prin hotărâre de Guvern.
Articolul
29. Atribuţiile Agenției
Naționale de Inspectare a Monumentelor și Siturilor
Agenția Națională de Inspectare a Monumentelor și
Siturilor îndeplinește următoarele atribuții:
(1) Inspectarea ordinară a monumentelor istorice de
grupa A, a siturilor arheologice, a monumentelor de for public de categoria A,
precum și a zonelor lor de protecție.
(2) Inspectarea șantierelor de reparație,
conservare/restaurare și de reabilitare a monumentelor istorice de grupa A,
siturilor arheologice și monumentelor de for public de categoria A.
(3) Inspectarea șantierelor de
construcție/reconstrucție din zonele de protecție ale monumentelor istorice, de
for public și ale siturilor arheologice.
(4) Supravegherea respectării și aplicării unitare a
legislaţiei din domeniul protejării monumentelor istorice și siturilor
arheologice.
(5) Supravegherea executării lucrărilor de intervenție
la monumente istorice de grupa A, situri arheologice și monumente de for public
de categoria A.
(6) Supravegherea executării de către autorităţile
administraţiei publice și proprietarii de drept a atribuţiilor stabilite de
legislaţia în vigoare în domeniul protejării monumentelor istorice de grupa A, siturilor
arheologice și monumentelor de for public de categoria A.
(7) Documentarea cazurilor de încălcare a prevederilor
legale în domeniul protejării patrimoniului cultural, elaborarea proceselor
verbale în acest sens și a notelor de serviciu cu informarea instanței de
resort, iar după caz și a celor de drept.
(8) Elaborarea rapoartelor analitice anuale, iar după
caz, și intermediare, privind starea monumentelor istorice de grupa A,
siturilor arheologice și monumentelor de for public de categoria A.
(9) Notificarea proprietarilor/deținătorilor de drept
a monumentelor și siturilor referitor la drepturile și obligațiile lor care
decurg din legislația cu privire la protejarea bunurilor de patrimoniu cultural
național.
(10) Gestionarea Obligaţiilor de protejare a
monumentelor istorice de grupa A.
(11) Eliberarea prescripţiilor şi înaintarea, după
caz, a propunerilor către organele competente privind suspendarea sau
retragerea licenţelor şi a autorizaţiilor de construire pentru desfăşurarea
activităţii de proiectare, executare a lucrărilor de reparaţie curentă,
consolidare, conservare/restaurare și reabilitare a monumentelor istorice, în
cazul constatării nerespectării de către persoanele juridice şi fizice titulare
a documentelor menţionate sau de către executorii lucrărilor nominalizate a
legislaţiei în vigoare în domeniul protejării monumentelor istorice și
patrimoniului arheologic.
(12) Înaintarea spre examinare către Ministerul
Educației, Culturii și Cercetării a listelor monumentelor istorice de grupa A
care necesită intervenţii de conservare / restaurare, precum și a propunerilor
privind priorităţile de finanţare a lucrărilor nominalizate.
(13) Monitorizarea permanentă a intervenţiilor aduse
la bunurile de patrimoniu cultural imobil şi respectarea condiţiilor avizelor de
specialitate emise de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării şi a
autorizaţiei de construire.
(14) Sesizarea organelor de drept competente privind
tragerea la răspundere civilă, contravențională sau penală pentru
distrugerea/demolarea monumentelor istorice, pentru prejudicierea stabilităţii,
autenticităţii, integrităţii lor şi a zonei lor de protecţie, precum şi pentru
modificarea fără avize sau cu încălcarea avizelor de specialitate a
exteriorului sau interiorului monumentelor istorice.
(15) Supravegherea respectării legislaţiei în vigoare
în domeniul monumentelor istorice şi de for public, inclusiv în ceea ce
priveşte efectuarea lucrărilor de excavare, construcţie, amenajare a
teritoriului în cadrul siturilor construite din localităţile urbane şi rurale
şi în zonele lor de protecţie.
Articolul
30. Consiliul Naţional al
Monumentelor Istorice.
(1) Consiliul Naţional al Monumentelor Istorice (în
continuare Consiliu) este un organism de specialitate, care reprezintă
autoritatea ştiinţifico-metodică în domeniul protejării de stat monumentelor
istorice și funcţionează pe lângă Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
(2) Consiliul funcţionează în baza de regulament de
organizare şi funcţionare aprobat prin hotărâre de Guvern.
(3) Consiliul este format din specialişti şi experţi acreditați
în domeniu, care deţin cunoştinţe şi experienţă profesională științifică,
teoretică și metodologică în domeniul protejării monumentelor istorice.
(4) Numirea membrilor Consiliului se face la
propunerea subdiviziunii de specialitate a Ministerului Educației, Culturii și
Cercetării, prin ordin al ministrului educației, culturii și cercetării, pentru
un mandat de 4 ani.
(5) Independenţa opiniei membrilor Consiliului în
adoptarea avizelor Consiliului este garantată prin prezenta lege.
Articolul
31. Atribuţiile Consiliului
Naţional al Monumentelor Istorice.
Consiliul Naţional al Monumentelor Istorice îndeplinește
următoarele atribuții:
a) examinează proiectul strategiei naţionale privind
protejarea monumentelor istorice şi propune aprobarea lui;
b) propune aprobarea metodologiilor, normelor,
normativelor şi reglementărilor din domeniul protejării monumentelor istorice;
c) avizează planul naţional privind
conservarea/restaurarea monumentelor istorice, elaborat de Institutul Naţional
al Patrimoniului Cultural;
d) avizează secţiunea „Monumente şi situri
construite" a proiectul Planului de amenajare a teritoriului naţional,
regional şi a unităţilor administrativ-teritoriale;
e) avizează planurile/studiile de fundamentare
istorico-culturală şi secţiunile de specialitate din proiectele planurilor
urbanistice generale, zonale şi de detaliu, care au ca obiect monumente
istorice de grupa A, inclusiv situri construite de grupa A;
f) avizează propunerile privind clasarea imobilelor,
ansamblurilor de imobile şi/sau siturilor construite în Registrul naţional al
monumentelor istorice;
g) avizează documentația privind hotarele terenului/terenurilor
monumentelor istorice de grupa A, inclusiv a siturilor construite de grupa A,
sau propuse a fi clasate în grupa A; avizează documentaţia/studiile de
fundamentare istorico-ştiinţifică pentru delimitarea zonelor de protecţie a
monumentelor istorice sau a siturilor construite de grupa A, sau propuse a fi
clasate în grupa A;
h) avizează temele de proiectare pentru elaborarea
documentației de proiect de intervenție asupra monumentelor istorice de
categoria monument și ansamblu (de categoria de clasare A), proprietate
publică;
i) avizează conform fazelor de elaborare
documentaţiile cu propuneri de intervenţii asupra bunurilor cu statut de monument
istoric de grupa A, precum propunerile de intervenţie în zonele lor de
protecţie;
j) avizează conform fazelor de elaborare
documentaţiile cu propuneri de intervenţii asupra imobilelor existente fără
statut de monument situate în situri construite cu statut de monument istoric
de grupa A sau în zona lor de protecţie;
k) avizează conform fazelor de elaborare
documentaţiile cu propuneri de construcţii noi în limitele siturilor construite
de grupa A sau în zonele lor de protecţie;
l) propune monumente istorice pentru a fi incluse în
Lista patrimoniului cultural şi natural mondial, precum şi în Lista
patrimoniului mondial în pericol, ţinute de UNESCO;
m) avizează programe de pregătire a specialiştilor,
precum şi planuri-cadru de învăţământ, de formare şi specializare în domeniul
protejării monumentelor istorice.
Articolul
32. Remunerarea membrilor
Consiliului Naţional al Monumentelor Istorice.
Retribuirea membrilor Consiliului Național al
Monumentelor Istorice se efectuează în conformitate cu actele normative în
vigoare, în limitele mijloacelor prevăzute în bugetul de stat pentru Ministerul
Educației, Culturii și Cercetării.
CAPITOLUL V. Atribuţiile
autorităţilor publice centrale şi locale în domeniul protejării monumentelor
istorice
Articolul
33. Atribuţiile Ministerului
Economiei și Infrastructurii
Ministerul Economiei și Infrastructurii, în vederea
punerii în valoare a potenţialului patrimoniului cultural în calitate de factor
de dezvoltare economică durabilă are următoarele atribuții:
(1) Acumulează şi aplică informaţia privind
potenţialul economic al patrimoniului cultural;
(2) Ține cont de caracterul specific şi interesele
patrimoniului cultural construit în elaborarea politicilor de dezvoltare
durabilă a ţării;
(3) Urmăreşte ca politicile de dezvoltare durabilă să
respecte integritatea şi autenticitatea patrimoniului cultural, fără a-i
compromite valorile intrinseci;
(4) Asigură, în calitate de element indispensabil al
protejării monumentelor istorice, promovarea şi aplicarea tehnicilor şi
materialelor tradiţionale de construcţie şi finisaj.
Articolul
34. Atribuţiile Ministerului Agriculturii,
Dezvoltării Regionale și Mediului
Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și
Mediului asigură includerea conservării/restaurării, consolidării, renovării şi
punerii în valoare a monumentelor istorice printre elementele majore ale
politicilor statului în materie de amenajare a teritoriului și a politicilor de
mediu.
Articolul
35. Atribuţiile Ministerului
Afacerilor Interne
Ministerul Afacerilor Interne are următoarele
atribuții în domeniul protejării monumentelor istorice:
(1) Structurile teritoriale special desemnate la
nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale monitorizează situaţia
monumentelor istorice prin activităţi specifice, acţiuni punctuale, în scopul prevenirii
infracţiunilor şi ale faptelor ce pot produce daune bunurilor de patrimoniu
cultural, inclusiv prin intervenţie promptă.
(2) Anual, centralizează o analiză în domeniul
protejării monumentelor istorice, în baza rapoartelor înaintate de structurile
teritoriale, inclusiv cu prezentarea disfuncţiilor şi vulnerabilităţilor în
domeniu, document pus la dispoziţia Ministerului Educației, Culturii și
Cercetării.
Articolul
36. Atribuţii generale ale
autorităţilor publice locale și ale UTA Găgăuzia
(1) În vederea protejării monumentelor istorice şi a
respectării prevederilor legale în domeniu, autorităţile administraţiei publice
locale și ale UTA Găgăuzia au următoarele atribuţii generale:
a) cooperează cu organismele de specialitate şi cu
instituţiile publice cu responsabilităţi în domeniul protejării monumentelor
istorice;
b) cooperează cu ceilalţi proprietari sau
administratori de monumente istorice;
c) după caz, se pot asocia cu alte autorități, precum
şi cu persoane fizice sau juridice pentru realizarea unor lucrări de protejare
a monumentelor istorice şi pot înfiinţa în acest scop instituţii şi servicii
publice de interes local;
d) cuprind în programele de dezvoltare economico-socială
şi urbanistică, respectiv de amenajare a teritoriului, obiective specifice
privind protejarea monumentelor istorice, elaborează, actualizează şi aprobă,
în baza avizelor de specialitate, documentaţiile de amenajare a teritoriului şi
de urbanism privind monumentele istorice, inclusiv siturile construite;
e) iau măsurile tehnice şi administrative necesare în
vederea prevenirii degradării monumentelor istorice;
f) includ în structura aparatului propriu
compartimente specializate sau, după caz, posturi ori sarcini de serviciu
precise în domeniul protejării monumentelor istorice;
(2) Autoritățile administrației publice locale
realizează prin structuri proprii de specialitate, alte instituții sau persoane
acreditate, studiile de fundamentare şi
delimitare a zonelor de protecţie a monumentelor istorice de grupa B.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale
elaborează şi aplică regulamentele locale de construcţie pentru zonele de
protecţie a monumentelor istorice de grupa A, inclusiv pentru siturile
construite, doar în baza şi în condiţiile avizului Ministerului Educației,
Culturii și Cercetării.
Articolul 37. Atribuţiile autorităţilor administrației publice locale de nivelul I
(1) Pentru protejarea monumentelor istorice
autoritățile administrației publice locale au următoarele atribuţii:
a) colaborează cu secția/direcţia pentru cultură a
autorităţii publice locale de nivelul II, după caz, a UTA Găgăuzia, furnizând
acesteia informaţiile actualizate din domeniul protejării monumentelor istorice;
b) în contextul întocmirii sau modificării planurilor
urbanistice generale, zonale sau de detaliu a localităţilor, asigură elaborarea
documentaţiei pentru delimitarea zonelor de protecţie a monumentelor istorice
de grupa B, precum și includerea în aceste planuri a documentației privind
zonele de protecție a monumentelor istorice de grupa A;
c) prevăd, în termen de până la 12 luni de la clasarea
monumentelor istorice, alocațiile bugetare necesare pentru includerea lor în
documentaţia de urbanism şi amenajare a teritoriului şi în regulamentele
aferente;
d) elaborează regulamentele de urbanism pentru zonele
de protecţie a monumentelor istorice, precum şi pentru siturile construite, şi
le aprobă în condiţiile avizului de specialitate a Ministerului Educației,
Culturii și Cercetării;
e) elaborează sau, după caz, aprobă programe ori
măsuri administrative, bugetare sau fiscale speciale de prevenire a degradării
monumentelor istorice şi a siturilor construite din municipiul, oraşul sau
comuna respectivă;
f) colaborează cu compartimentele specializate ale
altor autorităţi ale administraţiei publice locale, în cazul în care
monumentele istorice şi zonele de protecţie a acestora se află pe teritoriul
mai multor unităţi administrativ-teritoriale;
g) eliberează actele permisive pentru lucrări ce
urmează a se executa la monumente istorice şi pentru imobile aflate în zona de
protecţie a monumentelor istorice, inclusiv în cadrul siturilor construite, în
condiţiile avizului de specialitate al Ministerului Educației, Culturii și
Cercetării (pentru monumente istorice de grupa A) sau a secţiei/direcției
cultură a autorităţii publice locale de nivelul II și a UTA Găgăuzia (pentru
monumente istorice de grupa B).
(2) La data emiterii actelor permisive pentru lucrări
ce urmează a se executa la monumente istorice, în zonele de protecţie a
acestora, autorităţile emitente transmit copii ale acestor documente Agenției
Naționale de Inspectare a Monumentelor și Siturilor (pentru monumente istorice
de grupa A).
Articolul
38. Atribuţiile primarului
În domeniul protejării monumentelor istorice Primarul
are următoarele atribuţii specifice:
a) la autorizarea intervenţiilor asupra monumentelor
istorice şi în zonele lor de protecţie verifică prezența avizelor de
specialitate în domeniul monumentelor istorice şi conformitatea autorizaţiei cu
prevederile acestora, precum şi conformarea documentaţiei de proiect la
dispoziţiile cuprinse în Obligaţia privind protejarea monumentului istoric,
asigură menţionarea în autorizaţie a tuturor condiţiilor conţinute în avize;
b) ia măsuri pentru autorizarea prioritară a
documentaţiilor tehnice care se referă la intervenţii asupra monumentelor
istorice;
c) dispune oprirea oricăror lucrări de construire sau
de desfiinţare pe terenul monumentelor istorice, sau în zona lor de protecție, în
cazul descoperirii de vestigii arheologice, hotărăşte şi, după caz, organizează
paza temporară acestora şi anunţă secția/direcţia pentru cultură a autorităţii
publice locale de nivelul II și a UTA Găgăuzia;
d) asigură, în colaborare cu secția/direcţia pentru
cultură a autorităţii publice locale de nivelul II, după caz, a UTA Găgăuzia,
aplicarea însemnelor distinctive/ siglelor de monumente istorice şi controlează
întreţinerea lor de către proprietar;
e) asigură efectuarea, împreună cu serviciile publice
de pompieri, de acţiuni de prevenire şi stingere a incendiilor la monumente
istorice.
Articolul
39. Atribuţiile autorităţilor
administrației publice locale de nivelul II și ale UTA Găgăuzia
Pentru protejarea monumentelor istorice autorităţile administrației
publice locale de nivelul II și ale UTA Găgăuzia au următoarele atribuţii:
a) Cooperează cu direcţia/secția pentru cultură din
subordine, comunicând toate informaţiile referitoare la monumentele istorice
aflate în teritoriul lor de competenţă; facilitează comunicarea dintre
direcţia/secția pentru cultură din subordine şi consiliile locale ale oraşelor
şi comunelor de pe teritoriul subdiviziunii administrativ-teritoriale;
b) Țin, prin intermediul direcţiilor/secțiilor pentru
cultură, Registrele locale ale monumentelor istorice;
c) Iniţiază procedura de expropriere pentru cauză de
utilitate publică în vederea protejării monumentelor istorice, în situaţiile şi
cu respectarea condiţiilor prevăzute de lege;
d) Sprijină şi îndrumă activitatea consiliilor
autorităţilor administrației publice locale de nivelul I, care nu au organizate
servicii în domeniu sau posturi specializate în aparatul propriu pentru
protejarea monumentelor istorice aflate pe teritoriul administrativ al
acestora;
e) Anunță Ministerul Educației, Culturii și
Cercetării, prin intermediul secțiilor/direcțiilor cultură, privind cazurile de
descoperire a vestigiilor arheologice, în cazul lucrărilor de construire sau de
desființare operate pe terenul monumentelor istorice de grupa A, sau în zona
lor de protecție.
CAPITOLUL VI. Obligaţiile
proprietarilor de monumente istorice
Articolul
40. Obligaţiile
proprietarilor şi titularilor dreptului de administrare asupra monumentelor
istorice.
(1) În scopul protejării monumentelor istorice
proprietarii şi titularii dreptului de administrare sau ai altor drepturi reale
asupra monumentelor istorice sunt obligaţi:
a) să întreţină, să folosească şi să exploateze
imobilul numai cu respectarea prevederilor prezentei legi şi a Obligaţiei privind
protejarea monumentului istoric, conform art.19;
b) să asigure paza, integritatea şi protecţia
monumentelor istorice, să ia măsuri pentru prevenirea şi stingerea incendiilor,
să asigure efectuarea lucrărilor de conservare, consolidare, restaurare, reparaţii
curente şi de întreţinere a acestora în condiţiile legii;
c) să înştiinţeze de urgenţă, în scris, Ministerul
Educației, Culturii și Cercetării (pentru monumente istorice de categoria A),
respectiv, direcţia pentru cultură a autorităţii publice locale de nivelul II
(pentru monumente istorice de grupa B), după caz a UTA Găgăuzia, precum şi
primăria oraşului ori a comunei respective despre orice modificări sau
degradări fizice a monumentelor istorice deţinute;
d) să înştiinţeze de urgenţă, în scris şi telefonic,
Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (pentru monumente istorice de
grupa A), respectiv, direcţia pentru cultură a autorităţii publice locale de
nivelul II și a UTA Găgăuzia (pentru monumente istorice de grupa B), precum şi
primăria oraşului sau al comunei respective despre descoperirea întâmplătoare a
oricăror construcţii, elemente de construcţii, a unor piese de inventar fix ori
mobil sau a unui vestigiu arheologic necunoscut, asigurând păstrarea
descoperirilor în condiţiile legii, până la sosirea delegatului instituției de
specialitate, dar nu pentru mai mult de 15 zile;
e) să asigure accesul specialiştilor desemnaţi de
Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (pentru monumente istorice de
grupa A) sau, respectiv, de secția/direcţia pentru cultură a autorităţii
publice locale de nivelul II și a UTA Găgăuzia (pentru monumente istorice de
grupa B), în vederea constatării stării de conservare sau pentru efectuarea de
cercetări de expertizare a monumentelor istorice şi pentru operaţiunile de
evidenţă;
f) în cazul în care solicită descărcarea imobilului de
sarcina arheologică, să finanţeze săpătura/cercetarea arheologică, conservarea
şi protejarea eventualelor vestigii imobile descoperite cu ocazia efectuării
cercetării arheologice;
g) să obţină avizele prevăzute de lege pentru toate
intervenţiile operate asupra monumentelor istorice;
h) să asigure efectuarea lucrărilor de conservare,
consolidare, restaurare, precum şi a oricăror alte lucrări, conform
prevederilor legale, numai de către persoane fizice sau juridice acreditate în
acest sens şi să prevadă în contracte condiţiile cuprinse în avizul de
specialitate;
i) să respecte toate condiţiile cuprinse în avizul de
specialitate atunci când execută ei însăşi lucrări de întreţinere curentă sau
orice alte intervenţii, conform prevederilor prezentei legi;
j) să permită, pe baza prevederilor contractuale,
executarea intervenţiilor asupra monumentelor istorice deţinute, în cazul în
care acestea sunt iniţiate şi finanţate de persoane juridice abilitate în
condiţiile prezentei legi;
k) să permită montarea şi să întreţină însemnul
distinctiv care marchează calitatea de monument istoric a imobilului;
l) sa comunice Ministerului Educației, Culturii și
Cercetării (pentru monumente istorice de grupa A), respectiv, direcţiei/secției
pentru cultură a autorităţii publice locale de nivelul II și a UTA Găgăuzia
(pentru monumente istorice de grupa B), orice schimbare a titularului dreptului
de proprietate, de administrare sau a altor drepturi reale, după caz, asupra
monumentelor istorice.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1) lit. h),
lucrările de construcţie ce fac obiectul autorizării, la monumentele istorice
de grupa B, cu excepţia lucrărilor la componentele artistice, pot fi efectuate
şi de persoane fizice sau juridice neacreditate, cu condiţia respectării
avizelor de specialitate.
(3) Cu privire la înstrăinarea, închirierea sau
concesionarea imobilelor monumente istorice proprietate privată, proprietarii
acestora au următoarele obligaţii:
a) să înştiinţeze în scris Ministerul Educației,
Culturii și Cercetării (pentru monumente istorice de grupa A), respectiv,
direcţia pentru cultură a autorităţii publice locale de nivelul II și a UTA
Găgăuzia (pentru monumente istorice de grupa B), despre intenţia de a înstrăina
monumentul istoric, în vederea exercitării dreptului de preemţiune al statului
sau, după caz, al unităţii administrativ-teritoriale, în condiţiile prezentei
legi;
b) să notifice viitorului proprietar, chiriaş sau
concesionar regimul juridic al monumentului istoric pe care îl deţine, precum
şi Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric;
c) să înştiinţeze în scris Ministerul Educației,
Culturii și Cercetării (pentru monumente istorice de grupa A), respectiv,
direcţia pentru cultură a autorităţii publice locale de nivelul II și a UTA
Găgăuzia (pentru monumente istorice de grupa B), despre schimbarea
proprietarului sau a administratorului în termen de 15 zile de la data
încheierii contractelor, potrivit legii, şi să transmită autorităţilor respective
o copie de pe acte.
(4) În caz dacă proprietar al bunului protejat este
statul sau autoritățile publice locale, persoana juridică în gestiunea sau în
folosința căreia se află monumentul istoric, precum și organizația ei
superioară, creează toate condițiile necesare pentru îndeplinirea obligațiilor
menționate la alin. (1)-(3).
(5) În cazul în care un monument istoric nu are
proprietar cunoscut, obligaţiile decurgând din prezenta lege revin autorităţii
administraţiei publice locale pe al cărei teritoriu este situat monumentul
istoric.
(6) În cazul constatării lăsării monumentului istoric
fără întreţinere, în paragină şi degradare, proprietarul este amendat şi
obligat să intervină cu măsuri urgente, după caz, de întreţinere, consolidare
şi/sau restaurare a acestuia, sub sancţiunea exproprierii monumentului istoric.
CAPITOLUL VII. Finanţarea
activităţilor de protejare a monumentelor istorice
Articolul
41. Finanţarea protejării
monumentelor istorice
(1) Protejarea monumentelor istorice se finanţează de proprietarii
sau deţinătorii acestora şi poate fi cofinanţată din alocații asigurate de la
bugetul de stat, bugetele locale sau din venituri colectate.
(2) Lucrările de documentare, cercetare, de
expertizare, de proiectare şi de execuţie care se efectuează la monumente
istorice şi care sunt finanţate din alocații publice sunt supuse regimului
general de atribuire a lucrărilor publice, de proiectare şi execuţie, potrivit
legislaţiei privind achiziţiile publice.
Articolul
42. Bugetul pentru protejarea
monumentelor istorice a autorităţilor publice
(1) Autorităţile administraţiei publice locale și ale
UTA Găgăuzia prevăd în bugetele proprii alocații necesare în vederea protejării
monumentelor istorice aflate în proprietatea publică locală.
(2) Autorităţile publice centrale prevăd în bugetele
proprii alocații necesare pentru protejarea monumentelor istorice aflate în
proprietatea publică a statului, pe care le administrează.
(3) În bugetul Ministerului Educației, Culturii și
Cercetării se prevăd:
a) alocări bugetare necesare în vederea finanţării sau
cofinanţării lucrărilor de protejare a monumentelor istorice de grupa A aflate
în proprietatea publică a statului sau a autorităților publice locale;
b) alocații bugetare destinate finanţării sau
cofinanţării lucrărilor de protejare a monumentelor istorice de grupa A aflate
în proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat;
c) finanțările prevăzute la alin. (a) și (b) se vor
realiza în bază de regulament aprobat prin hotărâre de Guvern.
Articolul
43. Contribuţia financiară a
statului, a autorităților publice locale și a UTA Găgăuzia la lucrările de
protejare a monumentelor istorice
(1) Sursa de finanţare a activităţilor de protejare a
monumentelor istorice poate constitui: bugetul de stat, bugetul autorităţilor
publice locale, ale UTA Găgăuzia şi veniturile colectate.
(2) În cazul în care statul, autorităţile publice
locale sau ale UTA Găgăuzia acordă sprijin financiar, acesta constă în
acoperirea parţială sau totală a costurilor studiilor şi documentaţiilor
tehnice, precum şi, după caz, ale lucrărilor de intervenţie asupra monumentelor
istorice.
(3) Contribuţia financiară a statului, constând în
sume alocate prin bugetul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării cu
destinaţia protejării monumentelor istorice de grupa A, indiferent de
deţinător, poate să acopere total sau parţial costul lucrărilor de protejare a
monumentelor istorice proprietate publică a statului, precum şi poate acoperi
parţial costul lucrărilor de protejare a monumentelor istorice aflate în
proprietate privată.
(4) Contribuţia financiară a consiliilor raionale,
municipale, orăşeneşti şi comunale, după caz, poate să acopere integral sau
parţial costul lucrărilor de intervenţie asupra monumentelor istorice de
categoria B, precum şi, individual sau prin cofinanţare, costul lucrărilor de
protejare a monumentelor istorice de grupa A, aflate pe teritoriul unităţii
administrativ-teritoriale respective.
(5) Contribuţia financiară a statului, a autorităţilor
administraţiei publice locale și a UTA Găgăuzia poate fi asigurată prin
cofinanţare, precum şi în parteneriat, inclusiv cu proprietarul sau cu alte
persoane fizice sau juridice.
(6) Situaţiile în care statul, respectiv autorităţile
administraţiei publice locale și ale UTA Găgăuzia, contribuie la acoperirea
costurilor lucrărilor menţionate la alin. (3)-(5), proporţia contribuţiei
statului, procedurile, precum şi condiţiile pe care trebuie sa le îndeplinească
proprietarul, altul decât statul, municipiul, oraşul sau comuna, se stabilesc prin
norme metodologice aprobate prin hotărâre de Guvern, la propunerea Ministerului
Educației, Culturii și Cercetării, în termen de un an de la data intrării în
vigoare a prezentei legi.
(7) În situaţiile şi în condiţiile prevăzute la alin.
(6), la data alocării sprijinului financiar în cuantumul contribuţiei statului,
a autorităţilor administraţiei publice locale sau al UTA Găgăuzia asupra
imobilului monument istoric se constituie o garanţie imobiliară pentru o
perioada de 10 ani în favoarea statului, respectiv a unităţilor
administrativ-teritoriale.
(8) Garanţia imobiliară prevăzută la alin. (7) se
recuperează în totalitate de la beneficiarul contribuţiei statului sau, după
caz, a autorităţilor administraţiei publice locale sau a UTA Găgăuzia, împreună
cu dobânzile aferente, în situaţia în care bunul în cauză a fost înstrăinat de
proprietar altei persoane decât statul, autoritatea administraţiei publice
locale sau UTA Găgăuzia, înainte de împlinirea perioadei de 10 ani de la
constituirea garanţiei imobiliare.
(9) La data împlinirii termenului de 10 ani, garanţia
imobiliară instituită asupra imobilului se stinge de drept.
Articolul
44. Acoperirea costului
lucrărilor asupra monumentelor istorice incluse în programe stabilite prin
hotărâri de Guvern
(1) Costul lucrărilor de proiectare, expertizare,
conservare, reparare, consolidare, restaurare şi punere în valoare a
monumentelor istorice, indiferent de grupa de clasare, ori a altor imobile din
cadrul ansamblurilor sau siturilor istorice, aflate în proprietate publică ori
privată, incluse în programe de importanţă naţională sau internaţională,
stabilite prin hotărâre de Guvern, poate fi acoperit integral ori parţial de la
bugetul de stat sau al unităţilor administrativ-teritoriale, prin intermediul
autorității/instituției bugetare care participă la realizarea programelor.
(2) Pentru acoperirea costului lucrărilor prevăzute la
alin. (1) nu este obligatorie constituirea de garanţii de către beneficiarii
contribuţiei.
(3) Lucrările prevăzute la alin. (1) sunt lucrări de
interes public naţional, pentru care nu se datorează taxa pentru eliberarea
certificatului de urbanism şi autorizaţiei de construire.
Articolul
45. Scutiri de impozite
pentru imobile cu statut de monument istoric
(1) Titularii dreptului de proprietate și proprietarii
imobilelor monumente istorice, definite potrivit art. 2 (1) lit.(a) din
prezenta lege, sunt scutiţi de plata impozitului pe clădiri, cu excepţia
spaţiilor în care se desfăşoară activităţi economice sau comerciale.
(2) Pentru suprafaţa ocupată la sol de imobilele
prevăzute la alin. (1) nu se plătește impozitul pe teren.
(3) Consiliile locale pot reduce impozitul pe
suprafeţele neconstruite ale terenurilor cu regim de monument istoric, în
funcţie de suprafaţa afectată şi de perioada punerii monumentelor istorice la
dispoziţie instituţiilor specializate pentru cercetare.
(4) Persoanele fizice sau juridice care gestionează un
monument istoric proprietate a statului, a autorităţilor publice locale sau a
UTA Găgăuzia, prin contract de arendă şi care au finanţat lucrări de protejare
a monumentului şi au asigurat executarea acestor lucrări în conformitate cu
prevederile prezentei legi, au dreptul la reducerea plăţii de arendă în suma
cheltuielilor suportate sau a unei părţi din această sumă, fapt stipulat în
contractul respectiv de arendă. Ordinea stabilirii plăţii reduse de arendă şi
volumul acesteia pentru monumentele istorice proprietate a statului se
determină de Guvern, iar pentru monumentele istorice proprietate a
autorităţilor publice locale, după caz, de către autorităţile publice locale de
nivelul II competente teritorial sau ale UTA Găgăuzia.
(5) Persoanele fizice sau juridice care deţin în
proprietate un monument istoric de categoria A şi care finanțează lucrări de
protejare a monumentului, au dreptul la compensarea parţială sau totală a
cheltuielilor suportate în cazul în care aceste lucrări au fost executate în
strictă conformitate cu prevederile prezentei legi. Volumul compensaţiei se
determină în conformitate cu prevederile legii bugetului Republicii Moldova şi
face parte din Planul naţional privind conservarea/restaurarea monumentelor
istorice.
Articolul
46. Exercitarea dreptului de
preemțiune al statului
În scopul exercitării dreptului de preemţiune a
statului în cazul monumentelor istorice, titularul acestui drept este asigurat
cu sursele bugetare necesare.
Articolul
47. Fonduri pentru protejarea
monumentelor istorice
Pentru realizarea politicii statului în domeniul
finanţării activităţilor de protejare a monumentelor istorice pot fi create
fonduri de stat sau private.
CAPITOLUL VIII. Răspunderea
pentru încălcarea prezentei legi
Articolul
48. Răspunderea pentru
încălcarea prezentei legi
Persoanele fizice şi juridice răspund civil,
contravenţional şi penal pentru încălcarea prevederilor prezentei legi.
CAPITOLUL IX. Aplicarea
convențiilor internaționale
Articolul
59. Aplicarea convențiilor
internaționale în domeniul protejării patrimoniului cultural
În cazul în care convenţiile internaţionale în
domeniul protejării patrimoniului cultural la care Republica Moldova este parte
prevăd alte norme decât cele stabilite de prezenta lege, se aplică prevederile
convenţiilor internaţionale.
CAPITOLUL X. Dispoziţii
tranzitorii şi finale
Articolul
50.
(1) Guvernul, în termen de 12 luni de la intrarea în
vigoare a prezentei legi:
a) va aproba:
Regulament de organizare şi funcţionare a Institutului
Naţional al Patrimoniului Cultural.
Regulament de organizare şi funcţionare a Agenției
Naționale de Inspectare a Monumentelor și Siturilor.
Regulamentul privind zonele de protecţie a
monumentelor istorice.
Regulament privind obligaţia de protejare a
monumentului istoric.
Regulament privind finanţarea/cofinanțarea lucrărilor
de protejare a monumentelor istorice.
Regulament privind tarifele la servicii oferite de
Institutul Național al Patrimoniului Cultural.
b) va propune modificări și completări la:
Legea privind protejarea patrimoniului arheologic, nr.
218 din 17.09.2010.
Legea privind protejarea patrimoniului imaterial nr.
58 din 29.03.2012.
Legea culturii nr.413 din 25 mai 1999.
Legea privind Codul contravenţional nr. 218-XVI din
24.10.2008.
Legea privind Codul funciar nr. 828 din 25.12.1991.
Legea cadastrului bunurilor imobile, nr. 1543 din
25.02.1998.
(2) Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, în
termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi:
va aproba:
Regulamentul privind Registrul naţional și registrele
locale ale monumentelor istorice
Regulamentul privind principiile de intervenție asupra
monumentelor istorice
Regulamentul privind conţinutul Studiului de
fundamentare istorico-culturală a monumentelor istorice de categoria sit
construit
Normele şi metodologiile din domeniul protejării
monumentelor istorice
(3) La intrarea în vigoare a prezentei legi,
se abrogă:
Legea privind ocrotirea monumentelor nr.1530-XII din
22.06.1993 (republicată în Monitorul Oficial nr.15-17 din 02.02.2010).
art.1 din Hotărârea Parlamentului nr.1531-XII din
22.06.1993 pentru punerea în aplicare a Legii privind ocrotirea monumentelor
(Monitorul Oficial nr.15-17 din 02.02.2010).
se modifică:
sintagma “pentru punerea în aplicare a Legii privind
ocrotirea monumentelor” din titlul Hotărârii Parlamentului nr.1531-XII din
22.06.1993 (Monitorul Oficial nr.15-17 din 02.02.2010 se substituie cu sintagma
“cu privire la Registrul monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat”.